Messe Frankfurt ’16

Messe Frankfurt

“De wereld staat niet stil, en dus ook de pianowereld blijft zich ontwikkelen.”

Dit is toch wel de conclusie van mijn 2 dagen in Frankfurt. Een positieve conclusie, want dat betekent dat de pianowereld na +/- 300 jaar nog steeds niet is uitgebloeid. Sterker nog, het wordt steeds gekker, mooier en interessanter.

Dat de Aziatische markt een sterk onderdeel is geworden van de Europese markt is voor niemand onbekend. Een iPhone, smart TV’s, meubels van Ikea, grote kledingmerken en ga zo maar door. Het “Made in China” is eigenlijk niet meer weg te denken. En dus logisch, ook de piano wordt vrijwel volledig in China gebouwd en dat is dan ook goed terug te zien op de beurs. Zeker 70% van de stands zijn van Chinese bouwers, met daar tegenover 30% van de Europese bouwers.

Het was erg opvallend dat alle bouwers zich vooral erg hebben gericht op het design van de piano, zowel akoestisch als digitaal. Vroeger was de kast van een piano een manier om indruk op je gasten te maken. Handgemaakt inlegwerk, messing handvaten met de mooiste ornamenten en de keuze van houtsoort. De afgelopen 20 jaar is dat volledig veranderd, de piano kreeg steeds vaker een zwarte of witte kast. En dat is niet gek, het interieur bij vele huishoudens is strakker geworden en dus kon de piano niet achter blijven. De pianomarkt heeft dan ook niet stil gezeten achter de schermen. Doorzichtige bovenramen, waardoor je een uniek zicht hebt op het mechaniek tijdens het spelen. Ingebouwde LCD schermen, waardoor partituur een hele nieuwe wending krijgt. Of juist totaal het tegenovergestelde, minimalistisch en bijna onherkenbaar als piano.

Ik heb mijn ogen uitgekeken en ben weer helemaal up-to-date van de laatste ontwikkelingen. Op naar het volgende bezoek over 2 jaar!